Co to jest VoIP
Co to jest Voice over IP (VoIP)?
Zacznijmy od odpowiedzenia na najprostsze pytanie, czyli czym jest VoIP?
Voice over Internet Protocol (w skrócie VoIP) umożliwia wykonywanie tanich połączeń telefonicznych przez Internet. Często można usłyszeć inne jego określenia, takie jak „telefonia internetowa” czy „usługa telefonii szerokopasmowej”, jednak obecnie to VoIP jest standardową terminologią używaną przez specjalistów IT.
Gdy skonfigurujesz system telefoniczny VoIP, możesz dzwonić z dowolnego miejsca na kuli ziemskiej w dowolne inne i tak samo każdy może zadzwonić do Ciebie.
W przeciwieństwie do stacjonarnych systemów telefonicznych, które są ograniczone do jednego urządzenia stacjonarnego w biurze, Voice over IP umożliwia wykonywanie i odbieranie połączeń z różnych urządzeń: tableta, smartfona (za pomocą aplikacji), laptopa czy nawet zestawów telefonów biurowych zgodnych z VoIP.
Jak działa Voice over IP?
Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, jakiej metody użyjemy:
- Telefony IP: działają w sposób podobny do tradycyjnych systemów telefonicznych, ale podłącza się je bezpośrednio do komputera. Telefony IP dostarczane są zazwyczaj ze sprzętem i oprogramowaniem, które jest potrzebne do połączenia z routerem lub serwerem;
- komputer-komputer: jedyne, czego potrzebujesz przy tej metodzie, to odpowiednie oprogramowanie i dobra karta dźwiękowa. Dodatkowo przydadzą Ci się: zestaw słuchawkowy oraz mikrofon – i wszystko gotowe;
- Analog Telephone Adapter (ATA): adapter ATA pozwala na podłączenie tradycyjnego telefonu do komputera i wykonywanie połączeń VoIP. Jak to działa? Sygnał analogowy z tradycyjnego telefonu zostaje pobrany i przekształcony w dane cyfrowe, które można następnie przesłać przez Internet.
Czym różni się VoIP od tradycyjnego systemu telefonicznego?
Tradycyjne systemy telefoniczne wykorzystują metodę komutacji łączy do łączenia rozmów. Wykonując połączenie przez publiczną komutowaną sieć telefoniczną, otrzymujesz połączenie z drugą osoba, która również połączona jest z Tobą w obwodzie. Ta technologia „przełączania obwodów” jest używana już od wielu, wielu lat. Jest niezawodna i dalej działa dobrze, ale nie można powiedzieć, że jest najwydajniejsza i najbardziej opłacalna.
Jeśli chodzi o VoIP, to używa ono metody „przełączania pakietów”, co oznacza, że dane wysyłane są tylko wtedy, gdy są potrzebne. Działa to tak, że za każdym razem, gdy mówisz, tworzone jest krótkie, natychmiastowe połączenie. Połączenie nie musi cały czas działać w dwie strony, ponieważ najprawdopodobniej Ty i Twój rozmówca nie będziecie mówić w tym samym czasie, tylko pojedynczo.
Chociaż VoIP może wydawać się dość skomplikowany, to najważniejszą rzeczą jest to, że jest wydajniejszą metodą przesyłania danych podczas rozmów telefonicznych w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zdarzyło Ci się już wcześniej korzystać z Voice over IP, na przykład za pośrednictwem Skype.
Terminologia VoIP
Skoro już wiemy, jak działa VoIP, spójrzmy na powszechnie używane terminy i ich znaczenia. Ich znajomość pomoże Ci lepiej zrozumieć, jak działa VoIP, gdy zechcesz wdrożyć odpowiedni system do swojej firmy lub organizacji.
Protokół Inicjacji Sesji (SIP)
Jest to protokół używany do inicjowania sesji VoIP w czasie rzeczywistym. Utrzymuje, modyfikuje i kończy każde połączenie. Jako protokół sygnalizacyjny używany jest, gdy dwa lub więcej punktów końcowych komunikuje się ze sobą za pośrednictwem wiadomości, głosu lub wideo.
Trunking SIP
SIP Trunking wykorzystywany jest przez dostawców usług komunikacyjnych do łączenia centrali PBX z tradycyjną siecią telefoniczną w celu odbierania i wysyłania połączeń przez Internet.
Publiczna komutowana sieć telefoniczna (PSTN)
Jest to ogólnoświatowy zbiór telefonów i innych urządzeń skoncentrowanych na głosie. Obejmuje urządzenie obsługiwane na poziomie lokalnym lub krajowym. Upraszczając jest to infrastruktura, która pozwala na prywatną bądź publiczną telekomunikację. Łączy linie telefoniczne, sieci komórkowe, kable światłowodowe i podmorskie kable telefoniczne, umożliwiając urządzeniom łączenie się ze sobą.
Kodek
Zadaniem kodeków jest kompresowanie danych VoIP w celu zaoszczędzenia przepustowości i poprawy szybkości połączenia. Niektóre kodeki mogą zapewnić również „tłumienie ciszy”. Uniemożliwia przesyłanie danych, gdy jedna bądź więcej stron nie rozmawia z ich urządzeniem.
Kodeki oferują więcej niż tylko optymalizację przepustowości. Dzięki niektórym z nich Twoje połączenia brzmią lepiej, a to przez dwukrotny zakres częstotliwości typowego połączenia telefonicznego.
Protokół dynamicznej konfiguracji hosta (DHCP)
Ten protokół używany jest przez urządzenie sieciowe po stronie klienta do przypisywania adresu IP i innych ważnych elementów, co ma na celu nawiązanie połączenia. Zapewnia również unikalność adresom IP. Telefony VoIP można skonfigurować ze statycznym lub dynamicznym adresem IP.
Drganie
Jest to zmienność występująca między czasem potrzebnym na dotarcie pakietu danych do miejsca docelowego. Gdy jitter jest wysoki, użytkownicy postrzegają to jako opóźnienie.
Zalety VoIP
- niższy koszt miesięczny – jedną z największych zalet VoIP jest to, że miesięczny koszt połączeń krajowych i międzynarodowych jest niższy niż w przypadku telefonii tradycyjnej. Większość operatorów telefonii VoIP oferuje nieograniczone, darmowe połączenia krajowe oraz tanie połączenia międzynarodowe. Można również zaoszczędzić pieniądze na kosztach naprawy i konserwacji, które obecnie ponosisz korzystając z telefonii stacjonarnej;
- możliwość rozmów z dowolnego miejsca – VoIP umożliwia Ci rozmowę z każdego miejsca, więc nie musisz siedzieć przy biurku w pracy, ale możesz być w domu lub nawet w innym państwie. Najważniejsze jest to, aby mieć dostęp do Internetu. Dlatego właśnie VoIP jest świetny dla zespołów pracujących zdalnie lub w terenie oraz dla osób podróżujących;
- funkcje telefonu biznesowego – za pomocą Voice over IP możesz z łatwością zestawiać połączenia konferencyjne. Ponadto VoIP daje Ci możliwość posiadania wirtualnego recepcjonisty, nagrywania muzyki, otrzymywania poczty głosowej i wiele więcej. Możesz nawet uzyskać zaawansowane funkcje telekomunikacyjne takie jak wideokonferencję;
- poprawiona skalowalność i elastyczność – VoIP ułatwia rozwój w przypadku zatrudnienia nowych pracowników lub otwarcia nowego działu w firmie. Umożliwia dodawanie nowych członków zespołu za pomocą zaledwie kilku kliknięć na pulpicie nawigacyjnym konta.
Wady VoIP
Chociaż system VoIP jest niesamowitą technologią, to jak wszystko posiada kilku wad.
- potrzeba dobrego połączenia internetowego – do wykonywania połączeń VoIP potrzebny jest dobry Internet. Wolne łącze może wpłynąć na jakość połączenia;
- przerwy w dostawie prądu – musisz uwzględnić ewentualne przerwy w dostawie prądu, które mogą się zdarzyć. Sposób, w jaki możemy temu zaradzić, polega na zastosowaniu systemu zasilania awaryjnego w routerze internetowym. Ponieważ Internet jest dostarczany przez inną firmę niż energia elektryczna, przerwy nie występują w tym samym czasie. Ponadto osoby używające aplikacji VoIP na swoich telefonach zawsze mogą użyć danych mobilnych do wykonywania rozmów;
- przekwalifikowanie personelu – przejście na nowy system telefoniczny oznacza przeszkolenie swoich pracowników w zakresie korzystania z niego. Na szczęście większość usług Voice over IP jest bardzo prosta i intuicyjna. Oznacza to, że wyszkolenie pracowników w zakresie działania VoIP nie powinno sprawić problemu.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć, na czym polega i jak działa Voice over IP. Jest to technologia, która zdecydowanie może ułatwić pracę w Twojej firmie lub organizacji, więc warto się nad nią zastanowić.
Dodaj komentarz